Artikkel

Etter tolv år med planlegging, er vi endelig klare: XPND og Bane NOR Eiendom går sammen om å utvikle den største helhetlige utbyggingen i Hønefoss noensinne. Dette skjer i tilknytning til Hønefoss stasjon i området som er tidligere kjent som «Meieritomta». Samarbeidet markerer første gang en nasjonal aktør av dette formatet går inn i byen et historisk løft for Ringeriksregionen.

XPND og Bane NOR Eiendom går sammen om en betydelig eiendomssatsing i området rundt Hønefoss stasjon. Utviklingsområdet er på rundt 50 daa og ligger strategisk plassert nær jernbanen, kollektivtilbud og Hønefoss sentrum. Partene etablerer nå selskapet Vestre Torv Utvikling AS for å sikre en helhetlig, effektiv og fremtidsrettet utvikling av området.

Historisk dag

I XPND er vi stolte over å endelig kunne dele nyheten om at vi, sammen med Bane NOR Eiendom, etablerer et felles selskap for utvikling av stasjonsområdet rundt Hønefoss, sier Nils Kjetil Tronrud, eier og styreleder i XPND.

Bane NOR Eiendom, er en av landets største eiendomsutviklere, med solid erfaring fra utvikling av sentrale knutepunkt og byområder over store deler av landet.  At Bane NOR Eiendom nå velger å satse i Hønefoss er et historisk gjennombrudd. For første gang får Hønefoss en nasjonal partner med denne tyngden.

For oss har denne avtalen en betydning, langt utover det forretningsmessige. Den vil bidra til en ny retning for hele regionen, og er den største helhetlige byutviklingen i Hønefoss sin historie, forteller Nils Kjetil Tronrud stolt.


F.v.prosjektdirektør Per Atle Tufte  og styreleder og eier Nils Tronrud. Foto. XPND AS


Nasjonal aktør til Hønefoss

- For XPND markerer dette en milepæl. Vi har stått i prosessen gjennom tolv år, med stadig nye runder med regulering og lange statlige avklaringer som har utsatt fremdriften blant annet knyttet til Nye Veier og en Ringeriksbane på vent med båndlagte områder. Prosjektet var i realiteten klart allerede i 2015. At vi som en privat aktør holder fast så lenge, handler om utholdenhet, tro på regionen og vilje til å bidra til lokal utvikling. 

- Når en nasjonal aktør som Bane NOR Eiendom nå går inn, viser det at utholdenheten har betydning langt utover oss selv, utdyper Pettersen, som har ledet prosessen med Bane Nor Eiendom.


F.v. CEO Morten Pettersen i XPND, som har styrt prosessen sammen med prosjektdirektør Per Atle Tufte i Bane Noe Eiendom. Foto. XPND AS

Byggestart om få år

I fjor gjennomførte XPND og Bane NOR Eiendom sammen et parallelloppdrag for området. Området skal i hovedsak reguleres til boligformål, med innslag av næringsarealer. Utviklingen vil skje i tett dialog med kommunale og regionale myndigheter, og partene ser for seg å starte opp detaljreguleringsprosessen snarlig. Byggestart vil kunne finne sted innen 2-3 år.

Sammen skal XPND og Bane Nor Eiendom bidra til at Hønefoss får en utvikling som er både gjennomtenkt og solid, med respekt for byen og de som bor her. 

- Vi deler verdier, langsiktig perspektiv og en felles tro på at dette området skal utvikles på en varig og skikkelig måte - til beste for innbyggere, næringsliv og fremtidige generasjoner, sier Pettersen og Tufte.

Den grønne levende byen, med vakker og bærekraftig arkitektur. Foto: ALAB/Multiconsult

Kontaktinfo:

XPND
CEO Morten Pettersen | morten@xpnd.no | +47 975 83 420  

Bane Nor Eiendom
Prosjektdirektør Per Atle Tufte | per.atle.tufte@banenor.no | +47 950 38 984
Prosjektsjef Lars Eide | lars.eide@banenor.no | +47 958 55 118 

Veien fra 2014 til i dag:

2014: XPND kjøper tomter fra Røysi Invest AS og NorgesGruppen.
2015: Prosjektet presenteres for første gang, men blir ikke tatt opp til behandling i kommunen på grunn av «oppstart» av Ringeriksbanen.
2016: XPND kjøper ytterligere arealer fra Elizalex AS
2016–2019: Prosjektet tilpasses Ringeriksbanen og FRE16-planene i dialog med kommunen og prosjektgruppen i FRE16.
Ferdig prosjekt ble levert i 2018/2019, koordinert og tilpasset.
Behandling ble utsatt på grunn av ytre faktorer som logistikkutfordringer rundt stasjonen og kollektivløsningene. Senere overføring av prosjektet til Nye Veier forsinket fremdriften ytterligere.
2022–2023: XPND finner sammen med Bane NOR Eiendom med et felles ønske om en helhetlig utvikling av området.
2024: Parallelloppdrag gjennomført sammen med Bane Nor Eiendom
2025: Avtale mellom XPND og Bane Nor Eiendom signeres, og reguleringsprosessen vil starte opp mot slutten av 2025.
Om 2–3 år: Byggestart når reguleringen er ferdig

Stasjonsbyen. Fra stasjon til bydel - med forankring i fortiden inn i fremtiden. Foto: ALAB/Multiconsult

 




Siste nytt